A testbeszéd szerepe az üzleti életben
Testbeszédünknek az életünk minden területén fontos szerepe van. A szakértők szerint az emberek közötti kommunikáció nagyjából 60-65 százaléka nonverbális. Ez bizony sokat elárul arról, hogy a szavaink, a mondanivalónk kissé háttérbe szorul a mozdulataink és testi kommunikációnk mellett. Az üzleti életben pedig kifejezetten előnyös, ha valaki ezt képes tudatosan használni, és még jobb, ha mások nonverbális kommunikációját tökéletesen meg tudja fejteni!
Megjelenés, fellépés, kommunikáció
A megjelenésünkben, az öltözékünk mellett sok más apróság is szerepet játszik. Ezek a részletek sokat nyomnak abban, hogy milyen benyomást keltünk az emberekben. Sokszor nüansznyi dolgokon múlik egy-egy üzlet sikere. Ugyanakkor az egyértelmű, hogy amikor üzleti partnerekkel találkozunk, jóval formálisabb szabályoknak kell megfelelnünk, főleg, ha első találkozóról van szó. Férfiaknak ebben az esetben egyértelmű az öltöny, hölgyeknek pedig a formálisabb kiskosztüm, nadrágkosztüm viselése javasolt.
Alapvető, hogy legyünk mindig pontosak, ápoltak és az adott eseménynek megfelelően jól öltözöttek. Persze mindezt felülírhatják a gesztusaink és a viselkedésünk. Vannak olyan alapvető szabályok, amelyek örök érvényűek. Megjelenés és fellépés szempontjából első helyen szerepel a bemutatkozás. Fontos tudnunk, hogy miként illik bemutatkozni. Mikor, ki nyújt kezet és ki mondja először a nevét. Azt érdemes megjegyezni, hogy a nők, illetve a magasabb pozícióban levők kezdeményezik a bemutatkozást, tehát ők nyújtanak kezet, és a fogadó fél mondja a nevét elsőnek, mivel ő “kapott engedélyt” arra, hogy bemutassa magát. Ezen a ponton rögtön megmutatkozik egy fontos eleme a nonverbális kommunikációnak, vagyis, hogy mennyire határozott a kézfogásunk és hogyan állunk a másikkal szemben.
Nem kevésbé fontos az sem, hogyan, ki előtt és után ülünk le, hogyan tartjuk a kezünket, a lábunkat. Férfiaknál kiemelten lényeges, hogy még mindig nem divat a zokniból kikandikáló lábszár, tehát öltönyhöz mindenképpen hosszú szárú zoknit vegyünk fel.
Lehetőleg redukáljuk a széles gesztusokat. Kezeink legyenek ápoltak és az ékszerek tekintetében is legyünk inkább visszafogottak. A szemkontaktust folyamatosan tartsuk a beszélgetés folyamán, ezzel megalapozzuk a hitelességünket. Mosolyogjunk, de ne nevetgéljünk. Figyeljünk az arcunkra kiülő érzelmekre, és ne essünk túlzásba amikor az érzéseinket szeretnénk kifejezni.
Mozdulatok, gesztusok
Aki már haladó szinten olvas mások gesztusaiban az tudja, hogy egy-egy gesztust sosem önmagában értékelünk, hanem gesztuscsoportonként, és lényeges, hogy figyeljük a változás folyamatát is. Az olyan gát, mint az összefont kar, számos dolgot jelenthet. Ha nincs okunk feltételezni, hogy a hideg miatt fonta össze a karját a partnerünk, figyeljünk arra, hogy mondandónk melyik részénél, eleménél jelenik meg ez a viselkedésminta, milyen más gesztus, hangsúly, hanglejtés utal még a blokkolásra, elutasításra. Akár rá is kérdezhetünk finoman és tapintatosan, hogy van-e valami, ami zavarja, ami nem tetszik neki, esetleg miben nem értünk egyet. Ugyanis az összefont kar az elutasítás egyik leggyakoribb gesztusa is lehet.
Ha tárgyalóasztalnál vagy étteremben ülünk, nem feltétlenül látjuk a lényeget, ezért is érdemesebb egy alacsony dohányzóasztal mellett társalogni, mert ekkor számtalan olyan nonverbális jelzés is feltárul előttünk (kezek és lábak mozgása), melyet egy magasabb asztal lapja esetleg eltakar.
Érdemes figyelni az arcot érintő gesztusokra. Okosan tesszük hát, ha jelentőséget tulajdonítunk annak, ha a beszélgetőtársunk keze a szájához ér. A száj eltakarásából arra is következtethetünk, hogy beszélgetőtársunk igyekszik visszafogni a szavait, esetleg elhallgat valamit, de rosszabb esetben utalhat arra is, hogy szándékosan félre akar vezetni. Ahogy már mondtuk, ne ítélkezzünk azonban egyetlen részlet alapján. Mindig összefüggésében elemezzük a viselkedést.
Gyakorlat teszi a mestert
Vegyük példaként ez egyik legfontosabb nonverbális eszközökkel dolgozó üzleti szegmenst, az értékesítést. Nyilvánvaló, hogy például egy kezdő értékesítő még nem rendelkezik akkora tapasztalattal, hogy rutinosan használja és olvassa a nonverbális „lexikont”. Viszont idővel és tanulással profivá válik a metakommunikációban, szinte tökéletesen olvassa a jeleket. És még egy fontos aspektus: a viselkedéskultúra alapszabálya szerint (több okból is) fontos, hogy képesek legyünk kontrollálni a gesztusainkat, mozdulatainkat. Az előbbiekben felsorolt néhány önkéntelen gesztus jól mutatja, hogy ennek a kontrollnak a hiánya például mi mindent árulhat el rólunk (vagy nekünk) egy-egy megbeszélés során. Az üzleti életben professzionálisan működő szakemberek tudatosan képesek ezeket kontrollálni, amely első hallásra talán nehéznek vagy félelmetesnek tűnhet, viszont számukra rengeteg üzleti előnyt biztosít.